Er spelen in achterstandswijken meerdere dingen. Zo is er een kloof tussen arm en rijk en zijn er interculturele verschillen. In de praktijk betekent het dat mensen in verschillende bubbels leven en vanuit verschillende perspectieven naar dingen kijken. Dat heeft consequenties voor de samenwerking en de communicatie met de verschillende doelgroepen. Gedurende een proces van samenwerking is er voortdurend een inspanning van iedereen nodig om de verschillen tussen de partijen te overbruggen en om hen bij elkaar te krijgen. De verwachtingen, die u vanzelfsprekend vindt in uw eigen omgeving gaan vaak niet op als u werkt met mensen met een ander referentiekader. Bijvoorbeeld: tijdens de communicatie met partners uit de wijk Kanaleneiland kwam naar boven dat er verschillende manieren van werken waren. Op het moment dat een overleg gepland is, zou u kunnen verwachten dat iedereen zich houdt aan de aangekondigde begin- en eindtijd en aan de agenda. Tijdens de 2-jarige looptijd van dit project is dat niet één keer. Desondanks waren de overleggen wel effectief en is het project uiteindelijk geslaagd. In samenwerking met iedereen zijn resultaten bereikt die de projectdoelstellingen overtroffen. Dat zou niet zijn gelukt als vanuit de verschillende kanten in de samenwerking te rigide was vastgehouden aan de normen en waarden uit de eigen context. Zonder de onderlinge kloof telkens weer te overbruggen kom je samen niet verder. Het loont de moeite om te verbinden met de 'bubbel' waarin de gesprekspartner leeft, of de doelgroep waar u uw communicatie op richt. Deze flexibele instelling is vruchtbaar en daardoor bevredigend, ook al moet u dan telkens uit uw comfortzone stappen.
Tips:
- Wees u bewust van gewoontes van mensen. Iets simpels als vragen of de ander wil dat u uw schoenen uittrekt wanneer u zijn/haar huis binnenkomt, kan een goede eerste indruk geven.
- Het is belangrijk om elkaar te bereiken en vragen te stellen: Wat heeft de ander nodig? Wat wil deze partij? Wat zijn de verwachtingen? Telkens is het belangrijk om te kijken hoe alle partijen samen kunnen komen, wat hen bindt.
- Het is belangrijk om deze vragen ook aan uzelf te stellen: Wat wil ik bereiken? Wat heb ik nodig? En om dit duidelijk te communiceren met de andere partijen, zodat ze ook van u goed hoogte krijgen.