In het project zijn lessen gegeven over de energietransitie op basisscholen, middelbare scholen en in het beroepsonderwijs. Deze lessen zijn gegeven in de wijk Kanaleneiland om twee redenen. Allereerst, omdat zo kinderen meer leren over de energietransitie en welke maatregelen men kan nemen om thuis zuiniger te zijn. Ten tweede, konden ouders zo indirect via hun kinderen leren over de energietransitie en over de gratis energiebox die men kon ophalen in de wijk na een gratis adviesgesprek.
De lessenreeks van Stichting Technotrend is gecreëerd voor de basisschool, groep 7 en 8. Tijdens de lessenreeks wordt constant besproken hoe de leerlingen alles wat ze geleerd hebben kunnen toepassen in hun eigen huis of wijk. In deze lessen gaan de kinderen vooral lekker met de handen aan het werk en creëren ze hun eigen projectjes, zoals ledbeestjes en zonnehuisjes. Daarnaast doen ze samen met hun leerkracht proefjes om de informatie beter te begrijpen.
Niet alleen de leerlingen leren zo meer over energiebesparing. Via de leerlingen doen ook de ouders kennis op. Dit wordt versterkt doordat een gratis energiebox wordt aangeboden met middelen om direct zelf aan de slag te gaan met energie besparen thuis.
Wat leren de leerlingen?
In totaal zijn er vier lessen. In de eerste les leren de kinderen over de werking van warmte en isolatie, en hoe belangrijk dat is voor mensen en een woning. De renovatie van woningen in de wijk wordt aangehaald om te laten zien hoe dit bijdraagt aan het tegengaan van klimaatverandering.
De tweede les gaat over elektriciteit & batterijen. De kinderen leren het verschil tussen duurzame en niet-duurzame omgang met elektriciteit, thuis en in de wijk. Hierop volgen twee lessen over energie besparen in huis. Hierbij wordt ook de energiebox geïntroduceerd. De leerlingen worden zich zo bewust van het energieverbruik in huis. Ook leren kinderen hoe hun ouders deze box kunnen aanvragen en hoe ze de tips om zelf energie te besparen thuis kunnen toepassen.
In de laatste les komt ook een energiecoach langs die toelicht wat hij of zij in de wijk doet. De leerlingen kunnen hem/haar vragen stellen.
Energiemarkt
Aan het einde van de lessenreeks is er een energiemarkt op school. Ouders worden uitgenodigd om op school langs de verschillende kraampjes te lopen. De leerlingen bemannen de kraampjes en laten aan hun ouders zien wat zij de afgelopen weken hebben gezien, gedaan en geleerd.
De energiecoach is ook aanwezig met een kraampje om de ouders uitleg te geven over de energiebox en hen te vertellen hoe ze een afspraak kunnen maken om advies te krijgen.
Meer informatie?
Nieuwsgierig naar meer of wilt u ook deze lessen op uw basisschool? Neem contact op met Stichting Technotrend via po@stichtingtechnotrend.nl. De stichting geeft deze lessenreeks, samen met docenten, op basisscholen door bijna heel Nederland. Zij verzorgen hiervoor de powerpoints, docentenhandleidingen, opdrachten, leskisten met materialen voor het knutselen en een stappenplan voor het organiseren van de energiemarkt.
Wilt u weten of Energiebox actief is in uw gemeente? Kijk dan op Energiebox.nl externe link.
Naast de lessenreeks, heeft Stichting Technotrend ook enkele workshops ontwikkeld voor leerlingen in groep 7 en 8. Deze workshops geven leerlingen inzicht in de mogelijkheden voor een vervolgstudie op het technische VMBO en in verschillende vormen van techniek en wetenschap. Voor groep 7 en groep 8 is er voor ieder een verschillende serie van vier workshops. Naast de vier workshops waarbij een kind zich kon aansluiten, bevat het programma een opening, pauze en afsluiting. Het programma duurde in totaal 3 uur.
Wat leren de leerlingen?
Het doel van deze workshops is om de leerlingen in contact te brengen met technisch vervolgonderwijs en ze te helpen om technische vaardigheden te ontdekken en ontwikkelen. Daarnaast worden leerlingen meegenomen in de energietransitie van hun wijk en worden de ouders betrokken bij de energietransitie.
Er worden verschillende onderwerpen besproken tijdens de workshops. Er is bijvoorbeeld een VR-workshop waarmee leerlingen met behulp van virtual reality technische opdrachten uitvoeren in een virtuele wereld. In de flyer PO/VO-programma ziet u welke workshops gegeven zijn. Kunt u het bestand niet lezen, neem dan contact op met Stichting Technotrend. Zij vertellen u graag meer.
Meer informatie
Nieuwsgierig naar meer of wilt u ook deze lessen op uw basisschool? Neem contact op met Stichting Technotrend via po@stichtingtechnotrend.nl. De stichting organiseert deze workshops, samen met docenten, op basisscholen door bijna heel Nederland. Zij verzorgen hiervoor de powerpoints, docentenhandleidingen, een stappenplan voor het organiseren van deze workshops, een voorbeeldbrief naar de ouders en een wervingsflyer.
Deze lessenreeks van Stichting Technotrend gaat over het renoveren en zo verduurzamen van een woning. Deze lessen kunnen gegeven worden op het VMBO en HAVO. Tijdens de lessenreeks wordt er constant een link gelegd met hoe mensen de concepten waarover de leerlingen leren, kunnen toepassen in hun eigen huis en hoe ze de wijk mee kunnen krijgen om ook te verduurzamen.
In deze lessen gaan de leerlingen vooral lekker met de handen aan het werk. Aan het einde van deze lessenreeks presenteren de leerlingen vier producten: een maquette, een innovatie, een adviesplan en verslaglegging van het proces. In deze lessenreeks werkt Stichting Technotrend samen met woningcorporatie Bo-Ex, die ook een excursie naar een voorbeeldwoning begeleid.
Wat leren de leerlingen?
Het doel van deze lessen is dat leerlingen leren over hoe ze een huis op een duurzame manier kunnen renoveren. Daarnaast creëren leerlingen een technische innovatie waarbij het belangrijkste is dat ze leren hoe ze andere buurtbewoners kunnen overtuigen dat hun innovatie goed is en toegepast moet worden in de wijk.
In totaal zijn er 16 lessen waarin de leerlingen de volgende opdracht uitwerken: Hoe gaan jullie een huis renoveren op een duurzame manier en met welke innovatie krijgen jullie de buurt mee in deze renovatie?
Na een korte introductie en een rondje door de school om te kijken op welke manieren de school al bezig is met duurzaamheid, leren de leerlingen tijdens de lessen hoe ze maquettes bouwen, hoe men duurzaam kan renoveren, en onderzoeken ze één van de vijf duurzaamheidsthema's: leefklimaat, isolatie, groene elektriciteit, keuken en circulair bouwen.
Om de leerlingen een goed inzicht te geven in de renovaties die plaatsvinden in de wijk, staat er ook een excursie aan de modelwoning van Bo-Ex op de planning. Daarnaast komt iemand van Bo-Ex een keer in de les om uit te leggen wat ze nu al doen om bewoners mee te krijgen en waar knelpunten zitten. De leerlingen kunnen vragen stellen zodat ze een beter beeld krijgen van de problemen.
Vervolgens gaan de leerlingen aan de slag met de innovatie-opdracht, waarin leerlingen leren hoe ze een technische innovatie op zo’n manier kunnen presenteren dat bewoners altijd 'ja' stemmen voor de renovatie. Zo leren leerlingen hoe ze (buurt)bewoners kunnen betrekken en overtuigen van hun idee.
Energiemarkt middelbaar onderwijs
Nadat de leerlingen hun maquette, advies en innovatie-ontwerp af hebben, komen in de laatste week de ouders en Bo-Ex langs op de energiemarkt. Hier presenteren de leerlingen hun eindproducten aan de hand van hun maquettes. Iedereen kan stemmen: welke ideeën overtuigen de aanwezigen?
Meer informatie
Nieuwsgierig naar meer of wilt u ook deze lessen op uw middelbare school? Neem contact op met Stichting Technotrend via: vmbo@stichtingtechnotrend.nl. De stichting geeft deze lessenreeks, samen met docenten, op middelbare scholen door bijna heel Nederland. Wij verzorgen hiervoor de powerpoints, docentenhandleidingen, werkboek voor de leerlingen en een stappenplan voor het organiseren van de energiemarkt.
Tijdens het project zijn er enkele leermomenten geweest omtrent het gehele formele onderwijs traject die hieronder gedeeld worden.
- Informatieverstrekking naar de ouders
Niet alle ouders spreken goed Nederlands. De informatie over de lessenreeksen en workshops die meegegeven wordt naar huis, kan het beste in meerdere talen naar huis meegegeven worden. Zoek uit welke taal of talen er naast het Nederlands het meest gesproken worden thuis en geef de kinderen ook informatiebrieven in deze taal mee naar huis. Zo krijgen ouders beter mee wat er op school (en in de wijk) gebeurt. - De datum en tijd van de energiemarkten
De energiemarkten op de basisschool kunnen het best gegeven worden op een moment als de ouders de kinderen op school ophalen. Denk bijvoorbeeld aan de woensdagmiddag als de kinderen eerder uit zijn en zorg ervoor dat bijvoorbeeld de leraar de ouders ophaalt van het schoolplein. Zo kunnen ouders makkelijk aansluiten bij de energiemarkt.
De energiemarkten op de middelbare school kunnen beter aan het einde van de middag gegeven worden op een woensdag of vrijdag. Zo hoeven ouders niet veel vrij te vragen van hun werk en is de drempel lager om aan te sluiten. - Wees bewust van de rol die kinderen kunnen spelen in een project
Tijdens het uitvoeren van de formele onderwijsactiviteiten in dit project, was er de hoop dat kinderen thuis zouden vertellen over wat ze geleerd hebben op school en zo hun ouders zouden interesseren en/of overtuigen om ook energiebesparende middelen toe te passen in hun eigen huis. Dit is een nobel doel, maar het echte hoofddoel is natuurlijk kinderen enthousiasmeren en interessant onderwijs aan te bieden. Het is belangrijk dat laatste niet uit het oog te verliezen. Aan het einde van de lesdag moeten kinderen vooral blij, enthousiast en voldaan naar huis gaan, niet op een missie om de ouders te overtuigen.